Sopwith Tabloid 1:2,8
Rozpätie – 2800mm
Dĺžka – 2250mm
Letová hmotnosť -19kg
Motor – DL100
Vrtuľa – JAS 27/10 OLD

Začiatok stavby: 27.11.2008
Zálet: 16.03.2009

Menej známy Anglický dvojplošník z obdobia Prevej svetovej vojny. Prototyp bol skontštruovaný ako dvojsedadlový (vedľa seba) pre Schneiderov pohár. Príchodom vojny bol prerobený na jednosedadový aby sa ušetrila hmotnosť pre guľomet a bombu, ktorá sa ručne vyhadzovala s kokpitu.

Fotky zo stavby tu

Po trojmesačnej stavbe a následnom nešťastnom zábehu motora nadišiel deň záletu.

Po cca 45 minútovom zostavovaní modelu na letisku som dotankoval a motor naladil na optimálny výkon a prechody…
Nechal som pri rôznych otáčkach spáliť asi pol litra benzínu. Potom som skontroloval spoje a dotankoval pred prvým letom.
Po dlhom čakaní na hlavného kameramana Iva Mušákanastala hodina pravdy.

Na ploche som nechal asi minútu zohriať motor, skontroloval reakcie motora a šiel som hore.
Po asi 30 metrovom rozjazde so zatiahnutov výškovkou som povolil knipel na výškovky a model sa vzniesol. Po pár sekundách letu zo mňa opadol stres a vytrimoval som vodorovný let. Pri malých otáčkach motora model vždy vyplával a vedel som, že treba sadnúť a doložiť záťaž k motoru.
Urobil som niekoľko priblížení, aby som zistil chovanie modelu a mal som vážne obavy s pristátia. Nakoniec som ako tak šťastne pristál. Vypočítané ťažisko s malou  ťažiskovou rezervou sa ukázalo ako nevhodné.
Odišiel som do dielne, roztavil 850g olova a po návrate na letisko začala rozborka oplechovania okolo motoru.
Musela ísť dolu vrtuľa a oba kryty motora. Na zemi zostala riadna kopa skrutiek. Na koniec som vyosil motor viac doprava. Po asi hodine bol model pripravený na druhý let. To už sa trochu zozimilo, lebo zašlo slnko.
Dotankoval som, zahrial motor a šlo sa opäť do vzduchu.
Druhý let už bol úplne o niečom inom. Dotrimoval som vodorovný let a pár minút si vychutnával let obludy.
Let z historickým modelom je úplne iný ako s akrobatom. Ešte si budem dlho zvykať na odlišné reakcie modelu.
Tabloid dokáže letieť na takmer stiahnutý plyn rýchlosťou EPP modelu. Pristátie s dováženým modelom bolo úplne bez problémov.
Zálet sme nakoniec v zložení Mišo Jasenovec (MAC), Ivan Mušák (IVAN), Jaro Šarina, ja (LV) + rodiny zajedli v miestnom klube a večer zapili na chate.

Dnes (17.03.09) som ešte doplnil 500g olova, pretože dováženie bolo na hrane a po osadení pilota by bolo opäť príliš v zadu.

Takže hmotnosti sú teraz:
Hmotnosť prázdna -19,4kg
Hmotnosť s pilotom -19,8kg
Hmotnosť s palivom a pilotom -20,8kg
Plošné zaťaženie – 65,5g/dm2

Laco

Laco

More Posts - Website

Follow Me:
Google PlusYouTube