Moje skúsenosti s plátnom Ceconite tu popisujem na základe častých otázok modelárov ako na to…

Poťahový materiál Ceconite Light je necertifikované letecké plátno s plošnou hmotnosťou cca 65g/m2.  Na stránkach Aviatiku je nesprávny údaj. Šírka role je 179cm a dĺžka podľa potreby. Zakúpiť sa dá v Prahe v predajni Aviatik. Výhoda poťahovania s týmto plátnom  oproti Solartexu je väčšia pevnosť a nemenné napnutie na slnku aj pri čiernej kamufláži. Nevýhoda je trošku väčšia pracnosť, ale tí čo sú zvyknutý poťahovať s modelárskymi papiermi (Modelspan, Japan, Mikelanta…) nebudú mať žiadny problém.

Celú kostru modelu (trup aj krídla) ktorá príde potiahnuť plátnom nalakujem nezriedeným lepiacim nitrolakom. Náter opakujem 3x. U modelov kde zostáva zachovaná farba dreva najskôr prevediem kompletnú povrchovú úpravu lazúrou na drevo. Najskôr tenkovrstvou, potom 2-3x lakovou lazúrou podľa požiadavky lesklosti povrchu. Ja používam lazúru Bori, ktorá je odolná voči nitrolaku. Potom olemujem maskovacou páskou miesta kam príde plátno a lakujem na lazúru 3x nezriedeným lepiacim lakom. Jednotlivé vrstvy opakujem vždy až po zaschnutí predošlej.

  

Po treťom lakovaní si narežem lámacím 9mm nožom plátno s presahom 1cm na každú stranu. Plátno čiastočne napnuté na kostru prišpendlím modelárskymi špendlíkmi. Na lepenie používam štetce s tvrdými vláknami. Guľatý o priemere asi 4mm a na väčšie plochy plochý široký asi 12mm. Na kostru plátno lepím s nariedeným lepiacim lakom v pomere asi 1:10 (1 diel laku a 10 dielov riedidla) Dá sa lepiť aj čistým riedidlom, ale ja používam s troškou laku. Vždy lepíme ku kostre iba okraje plátna. Ak sme použili na zakrytie maskovaciu pásku, tú po orezaní plátna po hrane pásky lámacím nožom strhneme aj zo zbytkami presahujúceho plátna. Režieme tak, aby sme si nepoškodili nalazúrovaný poťah. Zbytok plátna lepím na rebrá, alebo veľké plochy až po uschnutí obvodu a vypnutí plátna modelárskou žehličkou. Teplotu pri napínaní plátna nastavujem na 150°C.

  

   

Ak poťahujem plátnom aj koncové oblúky či iné tvarovo komplikované miesta, pomáham si modelárskou žehličkou, ktorou sa dá čiastočne vytvarovať plátno. Tak isto aj pokiaľ som použil ako odtokovku oceľové lanko. Spodný poťah s presahom cca 5mm prehnem žehličkou až na hornú stranu. Zafixujem ho pomocou lepidla Kanagom. Tak isto postupujem aj pri hornom poťahu. Pri použití lanka ako odtokovky napínam obe strany krídla postupne naraz. Až po napnutí žehličkou lepím plátno u ostatné styčné plochy.

   

Po zaschnutí vypnutého a kompletne prilepeného poťahu prejdem k lakovaniu plátna napínacím lakom. Používam nariedený lak 3:1 (3 diely laku) a lakujem 3x vždy po zaschnutí predchádzajúcej vrstvy. Na zatvorenie pórov plátna nakoniec použijem 2 vrstvy zaponového laku. Ak budem robiť imitáciu šitia plátna, tak to robím ešte pred náterom zaponovým lakom.

Na imitáciu šitia používam stavebnú sieťku ktorú narežem nožom na asi 8mm široké pásy a potom z nej podľa veľkosti modelu odstránim kliešťami prebytočné vlákna.

 

Mriežku si pred lepením prišpendlím o rebrá modelárskymi špendlíkmi. Ak budem imitáciu robiť na fóliu napr. Solartex tak na lepenie mriežky požívam Balsaloc, alebo iné disperzné lepidlo. Na disperzii dobre držia nažehlené krycie pásiky Solartexu. Na Ceconite lepím sieťku hustým lepiacim lakom, a tak isto aj krycie pásiky narezané na šírku cca 11-12mm (vlákna by mali ísť šikmo na rez aby sa nestrapkali) z toho istého materiálu ako je poťah.

   

  

Krycie pásiky po zaschnutí lepiceho laku prežehlím špičkou žehličky aby sa zvýraznili vlákna mriežky. Nakoniec celé plochy prelakujem dvomi vrstvami zaponového laku. Po zaschnutí zaponového laku robím patinovanie plátna. To robím tak, že na látku nanesiem štetcom trochu lakovej lazúry odtieň palisander a po smere rebier nanášam a zároveň aj zotieram lazúru do požadovanej miery patiny. Takto nepravideľne „špiním“ aj plochy plátna. Nakoniec urobím ručne potrebné nápisy a imatrikulácie.
Ak chcem mať povrch lesklý (čo u mňa často nebýva) a bez patiny tak potom po zaschnutí zaponového laku lakujem jednu vrstvu lesklého nitrolaku.

   

Práca s plátnom Ceconite síce trvá dlhšie ako s fóliami Solartex, ale výsledok je podľa mňa neporovnateľný a stojí zato sa s tým „pohrať“.

 

 

Laco

Laco

More Posts - Website

Follow Me:
Google PlusYouTube